INVESTMENT – THE MAIN FACTOR OF DEVELOPMENT OF TOURIST BRANCH OF SOUTHERN REGION

Keywords: investment, investment risk, investment climate, investment attractiveness, investment activity, SWOT analysis

Abstract

In contemporary conditions of world economy tourism has become one of the leading, the most profitable and the most dynamic branches that unites and stimulates the development of other branches whose functions are to satisfy diverse demand for various kinds of recreation and entertainment, including culture, art, sports, education, science, finances, folk crafts, transport, trade, communication, construction, agriculture, consumer goods’ production and so on. The sphere of services, and in particular its components such as the hotel complex, tourism and recreational businesses are able to make a significant contribution to the growth of gross domestic product at relatively low expenses and short payback terms. In addition, the accelerated development of this sphere will favor to the dynamic expansion of internal market as a basis for stable economic growth in the region. One of the determining factors of investment attractiveness of a country is the investment climate, which can be defined as a state of the investment environment, characterized and assessed by the rate of growth of gross domestic product, the existing level of taxes and privileges, interest rates, inflation, tariffs and prices, exchange rates, prices on corporate and government bonds, and also legal guaranteeing of investment activities. The investment climate of the region is characterized by a set of legal, economic and social conditions for conducting of investment activity in the region, that determine the level of riskiness of investment capital (including foreign ones), and, accordingly, their level of profitability. We can assume that the investment climate is an integrated reflection of two components – the investment attractiveness of the region and the investment activity in it. Considering tourism sphere as a factor of increasing of investment attractiveness of the regions of Ukraine, it was determined that the investment attractiveness of the regions is influenced by a number of factors: the level of social and economic development of the tourist region; investment activity of the region; the level of development of the tourism sphere of the region (provision of tourist resources, provision of tourist infrastructure, dynamics of tourists’ flows, etc.).

References

Білоусов О. М., Лугінін О. Є., Морозова О. С., Соколова Л.В. Менеджмент туристичної галузі : підручник. Херсон : Видавничий дім «Гельветика», 2017. 580 с.

Гуляєва Н. М., Рябченко Н. К. Сутнісні ознаки інвестиційної привабливості підприємства: факторна природа формування. Вісник Запорізького національного університету. 2012. № 1 (13). С. 22–28.

Дрич А. Основні способи досягнення інвестиційної привабливості України. Вісник НБУ. 2010. № 4. С. 40–41.

Жулавський А. Ю., Кобушко Я. В. Фактори відтворення інвестиційного потенціалу регіону. Економічний простір. 2011. № 45. С. 64–74.

Зинюк, М. А. Методика оценки инвестиционной привлекательности предприятия. Вопросы экономических наук. 2005. № 6. С. 348–352.

Euromoney’s Country Risk Rankings. веб-сайт. URL: http://www.euromoney.com

Європейська Бізнес-Асоціація:Індекс інвестиційної привабливості України. веб-сайт. URL: http://www.eba.com.ua/ua/news/2012/.

Кальченко, О. М. Оцінка інноваційно-інвестиційного розвитку підприємств туристичної галузі. Вісник Чернігівського державного технологічного університету. 2012. № 1 (56). С. 157–162. URL: http://ir.stu.cn.ua

Мархонос С. М., Турло Н. П. Туристична сфера як фактор підвищення інвестиційної привабливості регіону. Економіка. Управління. Інновації. 2012. № 1 (7). URL: http:// tourlib.net/statti_ukr/marhonos.htm

Мацука В. М. Інвестиційна привабливість туристичної галузі України. Економіка. Управління. Інновації. 2014. № 1 (11). URL: http://irbis-nbuv.gov.ua

Носова О.В. Інвестиційний клімат в Україні: основні напрями поліпшення. Стратегічні пріоритети. 2008. №1. С. 59–65.

Main economic indicators from Organization for economic cooperation and development. – OECD Economic Studies, 2012 (November). – 283 p.

Пилипенко О. І. Методика аналізу інвестиційної привабливості підприємства: макро- і мікроекономічний аспекти. URL: http://www.ztu.edu.ua/ua/science/publishing/visnik/econom/4_50/25.pdf

Рейтинг для інституційних інвесторів. VII. Institutional Investor’s Country Credit Ratings. веб-сайт. URL: http://www.institutionalinvestor.com

Рейтинг інвестиційної привабливості. Moody’s Investor service. URL: http://www.moodys.com/cust/defauIt.asp.

Савіцька О. П., Савіцька Н. В. Економічне оцінювання інвестиційної привабливості туристичного підприємства науч.-практ. конф. / Социально-экономические реформы в контексте интеграционного выбора Украины. 2012. URL: http://www.confcontact.com/2012_11_29/3_savitska.htm

Туболець І. І. Чинники формування інвестиційної привабливості регіону. Інвестиції: практика та досвід. 2008. № 20. С. 9–11.

Туризм в Україні Економічна статистика Економічна діяльність Туризм. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/

Belousov O.M. Management of the tourism industry: a textbook O.M. Belousov, O.E. Luginin, O.S. Morozova, L.V. Sokolova. Kherson: Helvetika Publishing House, 2017, pp. 580.

Gulyaeva, N. M., R’yabchenko, N. K. (2012). Sytnisni oznaky investytsiynoyi pryvablyvosti pidpryemstva: faktorna pryroda formyvan’ya The essential features of investment attractiveness: the nature of the formation factor. Journal of Zaporizhzhya National University, 1 (13), pp. 22–28.

Drych A. The main ways to achieve the investment attractiveness of Ukraine / A. Drych // Bulletin of the National Bank of Ukraine. 2010. № 4. pp. 40–41.

Zhulavsky A. Yu. Factors of reproduction of the investment potential of the region / A. Yu. Zhulavsky, Ya. V. Kobushko Economic space. 2011. № 45. pp. 64–74.

Zyn’uk, M. A. (2005). Metodyka otsenki investicionoy privlekatel’nosti predpriyatiya [Methods of enterprises’ assessing the investment attractiveness]. Questions of Economic Sciences, 6, pp. 348–352.

Euromoney’s Country Risk Rankings. URL: http://www.euromoney.com

European Business Association: Investment attractiveness index of Ukraine. URL: http://www.eba.com.ua/ua/news/2012/

Kal’chenko, O. M. (2012). Otsinka inovatsyinoinvestytsiynogo rozvytku pidpryemstv turystychnoyi galuzi [Assessment of innovation and investment development business tourism industry]. Vіsnik Chernіgіvs'kogo derzhavnogo tehnologіchnogo unіversitetu, 1 (56), 157–162. URL: http://ir.stu.cn.ua

Marhonos, S. M., Tyrlo, N. P. (2012). Tyristychna sfera yak factor pidvyschen’ya investytsiynoyi pryvablyvosti region [The tourism sector as a factor

increasing the region’s investment attractiveness]. Economy. Management. Innovations, 1 (7). URL: http://tourlib.net/statti_ukr/marhonos.htm

. Matsyka, V. M. (2014). Investytsiyna pryvablyvist’ turystychnoyi galyzi Ukrayiny [Investment attractiveness of the tourism industry in Ukraine]. Economy. Management. Innovations, 1 (11). URL: http://irbis-nbuv.gov.ua

Nosova OV Investment climate in Ukraine: the main directions for improvement // Strategic priorities. 2008. №1. pp. 59–65.

Main economic indicators from Organization for economic cooperation and development. – OECD Economic Studies, 2012 (November). pp.283.

Pylypenko, O. I. Metodyka analizy investytsiynoyi pryvablyvosti pidpryemstva: makro- i mikroekonomichnyi aspekty [Methods of investment attractiveness analysis: macroand microeconomic aspects]. URL: http://www.ztu.edu.ua

Rating for institutional investors. VII. Institutional Investor’s Country Credit Ratings. URL: http://www.institutionalinvestor.com

Rating of investment attractiveness Moody’s Investor service. website. URL: http://www.moodys.com

Savyts’ka, O. P., Savyts’ka, N. V. (2012). Ekonomichne otsin’uvann’ya investytsiynoyi pryvablyvosti turystychnogo pidpryemstva [Economic evaluation of investment attractiveness of tourism enterprises]. Social'no-jekonomicheskie reformy v kontekste integracionnogo vybora Ukrainy. URL: http://www.confcontact.com

Tubolets’, I. I. (2008). Chinnyky formuvan’ya investytsiynoyi pryvablyvosti region [Determinants of region’s investment attractiveness]. Investment: Practice and Experience, 20, pp. 9–11.

Tourism in Ukraine Economic statistics / Economic activity / Tourism. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/

Article views: 558
PDF Downloads: 393
Published
2020-02-27
How to Cite
Morozova, O. (2020). INVESTMENT – THE MAIN FACTOR OF DEVELOPMENT OF TOURIST BRANCH OF SOUTHERN REGION. Taurida Scientific Herald. Series: Economics, (2), 168-176. Retrieved from http://www.tnv-econom.ksauniv.ks.ua/index.php/journal/article/view/62
Section
DEVELOPMENT OF PRODUCTIVE POTENTIAL AND REGIONAL ECONOMY