COMMUNICATION VECTOR OF WELL-ESTABLISHED INFORMATION PROCESSES FOR EFFECTIVE ENTERPRISE MANAGEMENT

Keywords: communication, information, information processes, vector, enterprise, efficiency

Abstract

The article considers the impact of information processes on the efficiency of enterprise management and reveals the communication vector of achieving positive results of information provided to employees. It is emphasized that without the latest technologies it is impossible to improve the efficiency of work at the enterprise. It was found that important for the disclosure of the communication vector is the information potential of the enterprise, which is understood as a set of information resources and capabilities for their implementation, providing conditions for development based on the acquisition, accumulation and use of knowledge. The types of information connections with employees are presented for the effective work of the enterprise, according to which the successful communication potential of the enterprise is established. It is established that the creation of effective communications both inside and outside the company is achieved through a well-organized communication process. In order to achieve high quality and effective management, all participants in the process must have equal access to information resources .The advantages of the enterprise which use the newest information technologies in the activity are investigated. The main vectors of well-established information processes for effective enterprise management are described, which will ensure the productivity of management relations and access to the globalization communication space. It is substantiated that the communication vector of information processes in enterprises has led to the introduction and development of informatization and communications, which may contain different numbers of qualitative and quantitative characteristics of the enterprise itself. It is proved that in order to increase the effective management of the enterprise, communications are involved, where it is necessary to clearly send data and demonstrate their understanding to employees, coordinate information processes between departments and simplify their information exchange schemes. That's right, then the potential of the communication vector will be revealed with selected ways to implement effective communications in the enterprise.

References

Betteke Van Ruler. Communication Theory: An Underrated Pillar on Which Strategic Communication Rests. International Journal of Strategic Communication. 2018. Vol. 12. URL: https://doi.org/10.1080/155318X.2018.1452240.

Броннікова Л.В. Комунікація в сучасній науці: нові засоби для виробництва знання. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Серія «Філософія». 2015. Т. 257. Вип. 245. С. 38–42.

Бухтатий О. Україна медійна: на порозі інформаційної революції. Київ : Видавець Панасенко, 2015. 208 с.

Войнаренко С.М. Ключові фактори успіху в комунікаційній політиці підприємств. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2017. № 6. Т. 1. С. 231–233.

Кириченко С.О., Цвях П.В. Проблеми формування комунікацій на підприємстві. Агросвіт. 2020. № 12. С. 79–86.

Проблеми формування сучасної інформаційно-комунікаційної сфери держави. URL: https://lexinform.com.ua/dumka-eksperta/problemy-formuvannya-suchasnoyi-informatsijno-komunikatsijnoyi-sfery-derzhavy/ (дата звернення: 07.12.2021).

Прус Л.Р. Комунікаційний менеджмент. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2018. № 1. С. 38–41.

Сагер Л.Ю. Аналіз теоретичних основ внутрішніх комунікацій як необхідної умови ефективного управління підприємством. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011. № 1. С. 128–136.

Сазонець О.М., Качан О.І. Тенденції розвитку інформаційного бізнесу в країнах світу. Інвестиції: практика та досвід. 2017. № 16. С. 10–14.

Туріянська М.М. Комунікації в системі управління знаннями. Вісник економічної науки України. 2011. № 2. С. 194–196.

Шергіна Л.А. Інформаційний вектор системи управління корпорацією в умовах світових змін. Економіка підприємства: теорія та практика : зб. матеріалів VІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана», м. Київ, 12–13 жовтня 2020 р. Киїів, 2020. С. 84–85.

Betteke Van Ruler (2018) Communication Theory: An Underrated Pillar on Which Strategic Communication Rests. International Journal of Strategic Communication, vol. 12. URL: https://doi.org/10.1080/155318X.2018.1452240.

Bronnikova L.V. (2015) Komunikatsiya v suchasniy nautsi: novi zasoby dlya vyrobnytstva znannya [Communication in modern science: new tools for the production of knowledge]. Scientific works of the Petro Mohyla Black Sea State University of the Kyiv-Mohyla Academy complex. Series: Philosoph, vol. 257, rel. 245, pp. 38-42.

Buchtatyi O. (2015) Ukrayina mediyna: na porozi informatsiynoyi revolyutsiyi [Media Ukraine: on the threshold of the information revolution]. Kyiv: SVS Panasenko, р. 208 (in Ukrainian).

Vojnarenko, S.M. (2017) Klyuchovi faktory uspikhu v komunikatsiyniy politytsi pidpryyemstv [Key success factors in the communication policy of enterprises]. Visnyk Khmel'nyts'koho natsional'noho universytetu. Ekonomichni nauky, no. 6, vol. 1, pp. 231-233.

Kyrychenko S., Tsviakh P. (2020) Problemy formuvannya komunikatsiy na pidpryyemstvi [Problems of forming communications at enterprise]. Agrosvit, no. 12, pp. 79-86.

Problemy formuvannya suchasnoyi informatsiyno-komunikatsiynoyi sfery derzhavy [Problems of formation of the modern information and communication sphere of the state]. Available at: URL: https://lexinform.com.ua/dumka-eksperta/problemy-formuvannya-suchasnoyi-informatsijno-komunikatsijnoyi-sfery-derzhavy/ (accessed 07 December 2021).

Prus L.R. (2018) Komunikatsiynyy menedzhment [Communication management]. Visnyk Khmel'nyts'koho natsional'noho universytetu. Ekonomichni nauky, no. 1, pp. 38-41.

Saher L.Yu. (2011) Analiz teoretychnykh osnov vnutrishnikh komunikatsiy yak neobkhidnoyi umovy efektyvnoho upravlinnya pidpryyemstvom [Analysis of the theoretical foundations of internal communications as a necessary condition for effective enterprise management]. Marketynh i menedzhment innovatsij, no. 1, pp. 128-136.

Sazonetsʹ O.M., Kachan O.I. (2017) Tendentsiyi rozvytku informatsiynoho biznesu v krayinakh svitu [Trends in the development of information business in the world]. Naukovyy zhurnal «Investytsiyi: praktyka ta dosvid», no. 16, рр. 10-14.

Turiyansʹka M.M. (2011) Komunikacii' v systemi upravlinnja znannjamy [Communications are in control system by knowledge]. Visnyk ekonomichnoi' nauky Ukrai'ny, no. 2, рр. 194-196.

Sherhina L.A. (2020) Informatsiynyy vektor systemy upravlinnya korporatsiyeyu v umovakh svitovykh zmin [Information vector of corporate governance in global change]. Business economics: theory and practice: coll. materials VIII International. scientific-practical conf. SHEI Kyiv. nat. econ. Univ. Vadym Hetman: Kyiv, pp. 84–85 (in Ukrainian).

Article views: 119
PDF Downloads: 97
Published
2021-12-30
How to Cite
Makovetska, I. (2021). COMMUNICATION VECTOR OF WELL-ESTABLISHED INFORMATION PROCESSES FOR EFFECTIVE ENTERPRISE MANAGEMENT. Taurida Scientific Herald. Series: Economics, (10), 64-69. https://doi.org/10.32851/2708-0366/2021.10.9
Section
ECONOMY AND ENTERPRISE MANAGEMENT