MANAGEMENT OF COMPETITIVENESS OF HEALTH CARE INSTITUTIONS ON THE MEDICAL SERVICES MARKET

Keywords: competitiveness, health care institution, management, innovation, staff qualification, marketing policy, partnership policy

Abstract

The purpose of the article is to develop theoretical principles of competitiveness management and determine the directions of ensuring competitive advantages of healthcare institutions, taking into account the peculiarities of their functioning. The need to develop measures to ensure the competitiveness of a healthcare institution (HCI) is identified. The concept of HCI competitiveness is disclosed. The key principles of competitiveness (patient-orientedness, innovation, quality of service, accessibility, reputation) are characterized. The directions of ensuring competitive advantages of HCI are identified. The main vectors of HCI quality management are considered: quality certification, patient satisfaction monitoring and clinical audit. The definition of quality standards certification is provided and the advantages of its implementation are indicated. The purpose of patient satisfaction monitoring and its main indicators are highlighted. The concept of clinical audit is disclosed and its importance for increasing the competitiveness of HCI is highlighted. The features of implementing innovations and technological modernization as a direction for ensuring the growth of the institution's competitiveness are highlighted. The need for the institution to implement a policy of digitalization and automation of management processes is indicated. The components of effective resource management are described. Ways to optimize the use of financial and material resources and ensure effective personnel management are indicated. The need to optimize time management is emphasized. Directions for staff training are determined. Features of implementing effective marketing policy and reputation management in health care institutions are considered. Directions for marketing communications of the institution are specified. The essence of an individualized approach to patients is revealed. Components of the policy of partnership of health care institutions with international organizations are highlighted. Components of management policy for ensuring competitive advantages are determined (competitor analysis, identification of unique offers, assessment of patient needs, development of a strategy for the development of the institution, promotion of competitive advantages through various communication channels).

References

Баксалова О.М., Шелест Є.О. Теоретичні основи управління розвитком потенціалу конкурентоспроможності медичного закладу. Вісник Хмельницького національного університету. 2021. № 6. Том 2. С. 226-234. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2021-300-6/2-37

Борщ В.І. Сучасна парадигма системи управління персоналом закладу охорони здоров’я. Проблеми системного підходу в економіці. 2019. С. 73-79. DOI: https://doi.org/10.32782/2520-2200/2019-1-11

Врадій Ю.Ю. Лікар-колега: помічник чи конкурент. 2024. URL: https://mou.today/post/1730/likar-kolega-pomichnyk-chy-konkurent (дата звернення: 23.11.2024).

Гадомська О., Подворчанська В. Особливості медичної конкуренції: світовий досвід і українські реалії. 2020. URL: https://www.asterslaw.com/ua/press_center/publications/how_state_aid_can_impact_the_competition_in_the_ukrainian_medical_services_market/ (дата звернення: 23.11.2024).

Кичко І.І., Холодницька А.В., Петрук Н.В. Соціальна ефективність формування конкурентного середовища на ринку надання медичних послуг: економічні та екологічні засади. Інноваційна економіка. 2021. № 7-8. С. 26-31. DOI: https://doi.org/10.37332/2309-1533.2021.7-8.3

Лагодієнко В.В., Радченко О.П. Детермінанти забезпечення конкурентоспроможності національної системи охорони здоров'я в умовах глобальних викликів. Актуальні проблеми інноваційної економіки. 2020. № 4. С. 87-91. DOI: https://doi.org/10.36887/2524-0455-2020-4-15

Літвінов О. Визначення факторів конкурентоспроможності в умовах інноваційного розвитку. Науковий вісник Одеського національного економічного університету. 2017. № 4. С. 58-69.

Резнікова Н.В., Іващенко О.А., Войтович О.І. Моделі конкуренції на ринку послуг в сфері охорони здоров’я: проблема використання потенціалу медичної галузі та її регулювання в умовах глобалізації. Ефективна економіка. 2018. № 1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6277 (дата звернення: 23.11.2024).

Рогачевський О.П. Забезпечення конкурентоспроможності у галузі охорони здоров’я. Вісник Хмельницького національного університету. 2020. №6. С. 236-242. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2020-288-6-39

Стахів О.О., Зощук І.В. Конкурентоспроможність закладів охорони здоров’я в умовах мінливого безпекового середовища. Науковий вісник Полісся. 2024. № 1(28). С. 470-483. DOI: https://doi.org/10.25140/2410-9576-2024-1(28)-470-483

Указ Президента України «Про заходи щодо підвищення конкурентоспроможності закладів охорони здоров'я та забезпечення додаткових гарантій для медичних працівників» від 18.06.2021 р. № 261-2021 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/261/2021#Text (дата звернення: 23.11.2024).

Національний стандарт України ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи управління якістю. Вимоги». Київ : ДП «УкрНДНЦ». 2016. 30 с.

Костюк О.С., Койда О.С. Система маркетингових комунікацій закладу охорони здоров’я. Київський економічний науковий журнал. 2024. № 4. С. 127-135. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-765X/2024-4-18

Мирута Н. Особливості та роль комунікацій у закладах охорони здоров’я. International Science Journal of Management, Economics & Finance. 2024. Вип. 3. № 4. С. 127-137. DOI: https://doi.org/10.46299/j.isjmef.20240304.12.

Baksalova O. M., Shelest Ye. O. (2021) Teoretychni osnovy upravlinnia rozvytkom potentsialu konkurentospromozhnosti medychnoho zakladu [Theoretical foundations of managing the development of the competitive potential of a medical institution]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, no. 6, issue 2, pp. 226-234. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2021-300-6/2-37

Borshch V. I. (2019) Suchasna paradyhma systemy upravlinnia personalom zakladu okhorony zdorovia [The modern paradigm of the healthcare facility personnel management system]. Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi, issue 1 (1), pp. 73-79. DOI: https://doi.org/10.32782/2520-2200/2019-1-11

Vradii Yu. Iu. (2024) Likar-koleha: pomichnyk chy konkurent [Doctor-colleague: assistant or competitor]. Available at: https://mou.today/post/1730/likar-kolega-pomichnyk-chy-konkurent (accessed November 23, 2024).

Hadomska O., Podvorchanska V. (2020) Osoblyvosti medychnoi konkurentsii: svitovyi dosvid i ukrainski realii. [Peculiarities of medical competition: world experience and Ukrainian realities] Available at: https://www.asterslaw.com/ua/press_center/publications/how_state_aid_can_impact_the_competition_in_the_ukrainian_medical_services_market/ (accessed November 23, 2024).

Kychko I. I., Kholodnytska A. V., Petruk N. V. (2021) Sotsialna efektyvnist formuvannia konkurentnoho seredovyshcha na rynku nadannia medychnykh posluh: ekonomichni ta ekolohichni zasady [Social efficiency of forming a competitive environment in the medical services market: economic and environmental principles]. Innovatsiina ekonomika, no. 7-8, pp. 26-31. DOI: https://doi.org/10.37332/2309-1533.2021.7-8.3

Lahodiienko V. V., Radchenko O. P. (2020) Determinanty zabezpechennia konkurentospromozhnosti natsionalnoi systemy okhorony zdorovia v umovakh hlobalnykh vyklykiv [Determinants of ensuring the competitiveness of the national healthcare system in the face of global challenges]. Aktualni problemy innovatsiinoi ekonomiky, no. 4, pp. 87-91. DOI: https://doi.org/10.36887/2524-0455-2020-4-15

Litvinov O. (2017) Vyznachennia faktoriv konkurentospromozhnosti v umovakh innovatsiinoho rozvytku [Determining competitiveness factors in the context of innovative development]. Naukovyi visnyk Odeskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu, no. 4, pp. 58-69.

Reznikova N. V., Ivashchenko O. A., Voitovych O. I. (2018) Modeli konkurentsii na rynku posluh v sferi okhorony zdorovia: problema vykorystannia potentsialu medychnoi haluzi ta yii rehuliuvannia v umovakh hlobalizatsii [Models of competition in the healthcare services market: the problem of using the potential of the medical industry and its regulation in the context of globalization]. Efektyvna ekonomika, no. 1. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6277 (accessed November 23, 2024).

Rohachevskyi O. P. (2020) Zabezpechennia konkurentospromozhnosti u haluzi okhorony zdorovia [Ensuring competitiveness in the healthcare sector.]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, no. 6, pp. 236-242. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2020-288-6-39

Stakhiv O. O., Zoshchuk I. V. (2024) Konkurentospromozhnist zakladiv okhorony zdorovia v umovakh minlyvoho bezpekovoho seredovyshcha [Competitiveness of healthcare institutions in a changing security environment]. Naukovyi visnyk Polissia, no. 1(28), pp. 470-483. DOI: https://doi.org/10.25140/2410-9576-2024-1(28)-470-483

Ukaz Prezydenta Ukrainy «Pro zakhody shchodo pidvyshchennia konkurentospromozhnosti zakladiv okhorony zdorovia ta zabezpechennia dodatkovykh harantii dlia medychnykh pratsivnykiv» vid 18.06.2021 No. 261-2021. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/261/2021#Text (accessed November 23, 2024).

Natsionalnyi standart Ukrainy DSTU ISO 9001:2015 (2016) Systemy upravlinnia yakistiu. Vymohy [Quality management systems. Requirements]. Kyiv: DP “UkrNDNTs”. (in Ukrainian)

Kostiuk O. S., Koida O. S. (2024) Systema marketynhovykh komunikatsii zakladu okhorony zdorovia [Healthcare facility marketing communications system]. Kyivskyi ekonomichnyi naukovyi zhurnal, no. 4, pp. 127-135. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-765X/2024-4-18

Myruta N. (2024) Osoblyvosti ta rol komunikatsii u zakladakh okhorony zdorovia [Features and role of communications in healthcare institutions.]. International Science Journal of Management, Economics & Finance, vol. 3.no. 4, pp. 127-137. DOI: https://doi.org/10.46299/j.isjmef.20240304.12

Article views: 22
PDF Downloads: 12
Published
2025-02-14
How to Cite
Hurzhyi, P. (2025). MANAGEMENT OF COMPETITIVENESS OF HEALTH CARE INSTITUTIONS ON THE MEDICAL SERVICES MARKET. Taurida Scientific Herald. Series: Economics, (22), 193-201. https://doi.org/10.32782/2708-0366/2024.22.21